William Archibald (Archie) Scott Brown
Ακόμα πριν την γέννησή του, ο Archie Scott Brown ήρθε αντιμέτωπος με την άσχημη πλευρά της ζωής που επρόκειτο να ζήσει. Στις 13 Μαΐου 1927 γεννήθηκε ένα φαινομενικά υγιές αγόρι, ωστόσο διέφερε από τα υπόλοιπα εξαιτίας της "Γερμανικής ιλαρά" που είχε προσβάλει την μητέρα του κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης της. Αυτό που τον έκανε ξεχωριστό ήταν ότι γεννήθηκε χωρίς «καλάμια» με τα πόδια του να είναι γυρισμένα προς τα έξω, καθώς και ότι γεννήθηκε χωρίς δεξιά παλάμη. Το γεγονός ότι ήταν άτομο με ειδικές ανάγκες και παρά το ύψος του που δεν ξεπερνούσε το 1,50 μέτρο, δεν τον εμπόδισε να ασχοληθεί με το πάθος του που ήταν ο μηχανοκίνητος αθλητισμός.
Η πορεία του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Από μικρός ήδη έδειξε την κλίση του προς τους αγώνες ταχύτητας όταν στην ηλικία των 11 χρόνων οδήγησε το αυτοσχέδιο όχημα (κινούμενο από μηχανή χορτοκοπτικού), το οποίο έφτιαξε ο πατέρας
του. Με το πέρασμα των χρόνων ο απίστευτος χειρισμός του αυτοκινήτου τον έκαναν έναν από τους "μετρ" του drift της εποχής του. To όνειρο του έγινε πραγματικότητα το 1954 όταν γνώρισε τον κατασκευαστή αγωνιστικών αυτοκινήτων Brian Lister. Αμέσως μετά δεν άργησε να έρθει και η πρώτη του συμμετοχή στο πρωτάθλημα του Oulton Park, όπου με μια Lister-MG κέρδισε την pole position στην κατηγορία του. Ωστόσο η συμμετοχή του στον αγώνα ακυρώθηκε καθώς ένας αγωνιζόμενος διαμαρτυρήθηκε γιατί πίστευε πως άτομα με ειδικές ανάγκες αδυνατούν να αγωνισθούν. Ο λόγος αυτός υπήρξε και η αιτία να αφαιρεθεί από τον Archie για δύο μήνες η αγωνιστική του άδεια. Με την επιμονή και την υπομονή του επέστρεψε τον επόμενο χρόνο (1955) και κέρδισε τον ίδιο αγώνα.
.
Η θεαματική του πορεία ήταν εκείνη που τον οδήγησε και στην Formula 1.Στον πρώτο του αγώνα(μη πρωταθληματικός) στις 14/10/1956 πήρε μέρος με την ομάδα της Connauhgt όπου και κέρδισε (BRSCC Formula 1 Race, Brands Hatch). Στο Grand Prix Μ. Βρετανίας στις 16/7/1956 με αριθμό μονοθεσίου το 19, εκίνησε 10ος όμως εγκατέλειψε στον 16ο γύρο επειδή του έφυγε ένας τροχός. Ο νικητής του αγώνα ήταν ο Juan Manuel Fangio. Ο ίδιος δήλωσε εντυπωσιασμένος για τον Archie πως είναι ένας εξωπραγματικός οδηγός, ο οποίος έχει έναν μυστηριώδη τρόπο να ελέγχει το αυτοκίνητο. Στον όγδοο και τελευταίο γύρο της χρονιάς του παγκόσμιου πρωταθλήματος Formula 1,στο Grand Prix Ιταλίας (2/9/1956) ο Archie έχοντας προσωρινά την pole position,τελικά δεν κατάφερε να εκκινήσει στον αγώνα καθώς δεν διέθετε τη superlicence. Αυτός ήταν και ο λόγος να αποσυρθεί από την Formula 1 παρά την πρόταση που είχε από την BRM.
Το 1957 αγωνίστηκε στα sports car με μια Lister Jaguar 300 ίππων και αξίζει να σημειωθεί από τις 14 συμμετοχές του, οι 12 ήταν νίκες! Οι καλές του σχέσεις με τον team mate του Masten Gregory (1932-1985) τους ωθούσε σε φιλικό ανταγωνισμό, με συνέπεια να φέρνουν καλά αποτελέσματα στην ομάδα. Μάλιστα η ομάδα θέλησε να δηλώσει συμμετοχή σε αγώνες του Le Mans.
Ο τελευταίος αγώνας και ο θάνατος του.
Στις 8 Μαΐου 1958 στον αγώνα του Spa (Βέλγιο) ο Archie ήθελε όσο τίποτα άλλο να πανηγυρίσει την 72η νίκη του, καθώς στον προηγούμενο αγώνα είχε ηττηθεί από τον φίλο και team mate του, Masten. Κατά την διάρκεια του αγώνα ο Archie και ο Masten "πάλευαν" μεταξύ τους για την πρωτοπορία, όμως στον 6ο γύρο και ενώ ο Archie ήταν μπροστά, σε ένα από τα περίφημα drift του ο εμπρόσθιος δεξιός τρόχος πάτησε σε ένα βρεγμένο κομμάτι της πίστας με αποτέλεσμα να γλιστρήσει και να χτυπήσει ένα κολονάκι, καταστρέφοντας τον άξονα μετάδοσης κίνησης. Το όχημα κάπως έτσι έμεινε ακυβέρνητο και εξερράγη. Αμέσως έσπευσαν δύο χωροφύλακες να τον απεγκλωβίσουν όμως ήδη τα τραύματά του ήταν βαριά και την επόμενη μέρα έφυγε από την ζωή, 6 μέρες μετά τα 31 του χρόνια.
Το βίντεο από το θανατηφόρο ατύχημά του στο Spa.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου